Is leren via Instagram de toekomst?

Een online cursus die je volledig kunt volgen via sociale media, het is een van de nieuwste fenomenen in cursusland. De een gelooft niet in de waarde ervan, de ander is fervent fan.

Zijn Instagramcursussen here to stay?

De eerste Instagramcursus

De Instagramcursus is bedacht door ondernemer Charlotte van ’t Wout. In juni 2018 gooide ze haar eerste cursus #productiviteitonfleek online, waarin ze ‘deelnemers efficiënt en doelgericht leert werken’. Hoe werkt het? Deelnemers krijgen toegang tot een privé Instagramaccount, waarop Charlotte content plaatst in de vorm van teksten en korte video’s. 

Het account dient daarnaast als community-platform. De ondernemer spoort deelnemers aan om zich aan elkaar voor te stellen, resultaten uit cursusopdrachten te delen of eigen tips en tricks te delen in de reacties onder de door haar gecreëerde tegeltjes.

Honderden cursisten namen deel aan de eerste editie. In een rap tempo werden er meer soortgelijke cursussen ontwikkeld, al dan niet over een ander onderwerp. Voor de eerste cursus betaalde je slechts €15,- per kaartje, nu kost een deelname tussen de €149,- en €799,-. Meer dan 14.500 namen een cursus van Charlotte af, waarvan velen meer dan één cursus volgden.

Een bewezen concept

Ondertussen kom je de een na de andere Instagramcursus tegen. Niet alleen afkomstig van slimme ondernemers; ook bijvoorbeeld het Rode Kruis heeft een Instagramcursus ontwikkeld. Via dit platform hopen zij met hun nieuwe reanimatiecursus een jongere doelgroep te bereiken, een groep die vaak geen ervaring heeft met reanimeren, maar op cruciale momenten wel het verschil kan maken.

Happinez liet zien dat een Instagramcursus ook een sterke toevoeging kan zijn aan mediamerken. Haar Instagramtraining ‘Leef met de maan’ sleepte eind 2019 een Mercurs-award in de wacht. Meer dan 4.600 mensen namen deel aan deze spirituele training, waarbij deelnemers 31 dagen lang mee werden genomen in de werking van de maancyclus. Meer dan 75% van de deelnemers beoordeelde de training met een 8 of hoger.

De voordelen

Het mag duidelijk zijn; Instagramcursussen zijn geen tijdelijke trend. Dat is niet gek, aangezien er verschillende voordelen zijn aan een training volgen via dit wereldwijd bekende platform.

  • Geen software kosten
    In tegenstelling tot “normale” leerplatformen, is Instagram gratis te gebruiken.  Zeker bij relatief goedkope trainingen, is dit een interessant voordeel.  

  • Laagdrempelig voor deelnemers
    Bijna 6 miljoen Nederlanders hebben Instagram. Grote kans dus dat deelnemers, iedere dag al op het platform te vinden zijn. Dit maakt het heel laagdrempelig om de content van de training te bekijken.

  • Persoonlijk contact 
    Instagram maakt het mogelijk snel en makkelijk contact met deelnemers te leggen. Het persoonlijke contact, al dan niet online, is een element dat hooggewaardeerd wordt door online cursisten. 

  • Direct feedback
    Aan de hand van likes, reacties en DM’s ontdekken makers al gauw waar deelnemers enthousiast van worden of waar juist moeite mee hebben.

De nadelen

Maar zoals Johan Cruijf het zou zeggen: elk voordeel heb zijn nadeel. Een Instagramcursus ontwikkelen kost, net zoals elk ander product, een hoop tijd. Maar er komt nog meer bij kijken.

  • Voortgang wordt niet opgeslagen
    Instagram is niet ontworpen voor online trainingen en dat is te merken in de gebruikerservaring. Vooral tussen verschillende sessies kan dit frustrerend werken omdat deelnemers niet automatisch kunnen zien waar ze zijn gebleven. 

  • Handmatige handelingen
    Stories (korte video’s) in Instagram zijn maximaal 15 seconde. Dit betekent dat makers behoorlijk veel Stories moeten uploaden om een verhaal aantal minuten aan elkaar te rijgen. Daarnaast is er geen geautomatiseerd proces voor het aanmelden van de deelnemers. Deze moeten handmatig worden toegevoegd. 

  • Niet iedereen heeft een account
    Alhoewel Instagram laagdrempelig is voor jongere doelgroepen, geldt dit niet voor iedereen. Houd rekening met potentiële cursisten die geen Instagram gebruiken. Voor hen kan het aanmaken van een account juist een hoge drempel zijn.

  • Deelnemers verwachten meer waarde
    Sommige deelnemers zullen sceptisch zijn. Instagram is normaal gesproken gratis, dus waar betalen zij precies voor? Makers zullen zich extra moeten inzetten om het bestaansrecht van hun training te bewijzen.

  • Creativiteit nodig
    Het vraagt enige creativiteit om passende content voor Instagram te maken. Een Instagramcursus wordt hoger gewaardeerd wanneer de feed overzichtelijk en fris oogt, en de trainer zowel authentiek als energiek overkomt op video’s.

Onze conclusie?

Een korte blik op de markt van Instagram-trainingen toont een duidelijk beeld: er worden Instagramcursussen gemaakt van hoge kwaliteit, en ze worden in groten getale gekocht. Er zijn wel een aantal nadelen die maken dat het niet voor iedere training geschikt is.  

Wil je als bedrijf of ondernemer een online cursus ontwikkelen? Onderzoek Instagram als een serieuze optie, vooral als je een jongere doelgroep wilt dienen. Volg een aantal geprezen cursussen ter inspiratie en start met experimenteren. 

De markt is er klaar voor.

Wil jij graag een boeiende training voor jouw organisatie opzetten? We helpen je graag. Plan een vrijblijvende kennismaking met ons in. 

Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email