Vijf tips om de aandacht van jouw cursisten vast te houden

Ben je ooit bij een training geweest waar je geen woord van onthouden hebt? Waarbij je nog liever je e-mails ging checken dan bleef opletten? Grote kans dat je antwoord ja is.

Nog erger is het wanneer een dergelijk saaie training online is. Niemand om in de pauze mee te kletsen, en de verleiding om koffie te zetten of door Instagram te scrollen is groter dan ooit.

Maar online cursussen are here to stay. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw online training de aandacht vasthoudt?

Volg onderstaande tips op om jouw training boeiend, spannend en creatief te maken. Niet alleen zullen cursisten de stof onthouden, ze vinden het daadwerkelijk leuk om de training te doorlopen.

En laat dat nu precies de gouden combinatie zijn voor een succesvolle organisatie: medewerkers die slim én enthousiast zijn over jouw bedrijf.

Aandacht erbij houden heeft alles te maken met een sterk staaltje storytelling. Combineer theorie met het beste van je favoriete Netflix-serie, en je zult zien dat iedereen je training tot het einde wilt volgen.

 

1. Een verrassende binnenkomer

Niets houdt aandacht zo goed vast als nieuwsgierigheid. Door je deelnemers te verrassen met een sterke opening, maak je ze benieuwd naar wat er komen gaat. Denk aan een pakkende quote, een interessant feitje of een kort fictief verhaal.

Vermijd hierbij clichés. Wees origineel, maar houdt het relevant. Het is je enige kans om de toon te zetten, dus zorg ervoor dat de eerste minuut memorabel is.

 

2. Verwerk cliffhangers in je verhaal

Cliffhangers zijn de reden waarom je steeds nog één aflevering wilt kijken van je favoriete serie. Gebruik ze bij het schrijven van je content. Een goede cliffhanger geeft een beetje informatie weg, maar laat de grote onthulling nog even wachten.

Schets bijvoorbeeld een scenario van een succesverhaal, maar laat deelnemers nog in het duister tasten over wat de succesfactor precies was. Vertel bij het delen van drie veelgemaakte praktijkfouten dat eentje de kroon spant. Welke dat is en waarom, deel je pas in de volgende video. 

Noteer belangrijke takeaways en verzamel sprekende voorbeelden uit de praktijk. Giet het vervolgens in verhaalvorm. Je weet dat je het goed doet wanneer deelnemers benieuwd zijn naar wat er op de volgende pagina wordt verteld.

 

3. Wissel af met mediavormen

Maar weinig mensen kijken een uur lang naar een video zonder afgeleid te worden. Nog minder mensen houden ervan om door een ellenlange tekst te scrollen. Door verschillende media-elementen te gebruiken sluit je aan op verschillende leerbehoeften. Varieer met tekst, interactieve vragen, video’s, illustraties en infographics. 

Wissel af, maar overdrijf niet. Besluit welke mediavormen jouw verhaal het beste ondersteunen, en maak het vervolgens zo simpel mogelijk. Op deze manier houd je de aandacht erbij en blijft de kennis beter hangen. De regel less is more geldt eigenlijk altijd en overal.

 

4. Houd het kort en krachtig

Wil je graag alle nodige theorie in één keer vertellen? Reken maar dat deelnemers gauw afhaken. Maak het leerdoel van de training zo klein mogelijk en richt je training daarop in. Bestaat jouw leerdoel uit meerdere subdoelen? Overweeg dan meerdere micro-learnings te ontwikkelen.

Een training hoeft niet onnodig kort te zijn, maar hoe minder deelnemers per training hoeven te onthouden, hoe beter het blijft hangen.

 

5. Gebruik humor 

Welke lessen herinner je je nog van de middelbare school? Grote kans dat deze les flink wat humor bevatte. De leraar wist de stof op een originele en leuke manier te brengen, waardoor zelfs de saaiste stof bleef hangen.

Hoe serieus het onderwerp van je training ook is, er is altijd ruimte voor luchtigheid. Kijk goed waar in jouw verhaal er ruimte is voor humor, en wees niet bang ermee te experimenteren. Het zorgt ervoor dat je deelnemers met een positief gevoel hun laptop dichtklappen. Daarnaast houdt het de concentratie vast en leren ze dus meer. Je cursisten zullen dankbaar zijn.

 

Wil jij graag een boeiende training voor jouw organisatie opzetten? We helpen je graag. Plan een vrijblijvende kennismaking met ons in. 

Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email